Zde uvádíme výňatky ze studijních plánů jednotlivých oborů:
– Filmový jazyk a střihové postupy:
Dramaturgie námětu a scénáře.
Dramaturgie střihové skladby.
Vyprávění filmového příběhu prostřednictvím střihové skladby.
Vytváření napětí prostřednictvím střihové skladby.
Výrazové prostředky – obraz, děj, zvuk, dialog…
Zvukově-obrazový kontrapunkt.
Záběrové plány—plošné (celek, detail…), a hloubkové (popředí, střed, pozadí).
Rakursy – podhled, střed, nadhled.
Umístění kamery. Statická kamera, švenk, pochyby kamery, osa.
Vnitřní skladba záběrů.
Střihový poměr pohledu a protipohledu v dialogu (kolik postava v obraze mluví a kolik naslouchá).
Sled detailů – princip akce-reakce, akční záběr, reakční záběr.
Mizanscéna. Časoprostor.
Střihová skladba autorského, komerčního a experimentálního filmu.
Filmový čas – zkrácený, prodloužený, urychlený, zpomalený, zpáteční.
Práce se zvukem, filmová hudba.
Příprava filmu na střih, výběr záběrů.
Střihací technika – filmový pas (16 mm, 35 mm), digitální (Avid).
Druhy střihacích stolů.
Způsoby střihu – navazující, souběžný, zpáteční děj.
Střihová skladba celovečerního filmu.
Kontrolní projekce u celovečerního filmu.
Vyjetí digitální soupisky sestřihaného filmu.
Střih negativu v laboratoři.
Vyvolávání první kopie pozitivu.
Střih zvuku – úprava dialogu, ruchů, atmosfér, hudby.
Mix zvuku, vícekanálový mix, stereo mix.
Výroba finálního zvukového pásmu filmu.
Spojení pozitivu se zvukovým pásmem – výroba zvukového pozitivu.
Výroba distribučních kopií.
Archivace filmu.
Jak ofotit fotoscénář.
(Poznámka: všechny zde uvedené technické nástroje a postupy jsou rozebírané pouze teoreticky. Nekonají se návštěvy filmových studií apod., protože tyto návštěvy a praktická práce jsou součástí studia na vysoké škole.)
– Filmové dějiny:
Promítání ukázek významných filmů z filmových dějin. Během promítání probíhá analýza filmu a diskuse se studenty.
Auguste a Louis Lumierové, Georges Melies.
Pathe Records, Brightonská škola: Smith a Williamson.
David W. Grifith (Zrození národa, Intolerance), Charlie Chaplin.
Sergei Eisenstein, Dziga Vertov, Vsevolod Pudovkin, Alexandr Dovženko.
Walter Ruttman, Jean Vigo.
Alfred Hitchcock, Orson Welles
Neorealismus – Michelangelo Antonioni, Luchino Visconti, Gianni Puccini, Cezare Cavattini, Vittorio de Sica
Akiro Kurosava, Kenji Mizoguchi
Francouzská nová vlna – Claude Chabrol, Francois Truffaut, Louis Malle.
Free Cinema – Linsday Anderson, Karel Reisz, Lionel Rogosin.
Federico Fellini, Ingmar Bergman.
Česká nová vlna – Štefan Uhler, Věra Chytilová, Miloš Forman, Jan Kadár, Jiří Menzel, Jaromil Jireš.
Martin Scorseze, Bernardo Bertolucci, Jim Jarmusch.
– Konzultace k praktickým pracím (během kurzů nejsou povinná natáčení filmů nebo psaní námětů a scénářů ani jakékoliv praktické práce):
Konzultace k námětům a scénářům
Konzultace k natáčení a střihu krátkých filmů.
Jak napsat rozbor filmu po obsahové a formální stránce.
Konzultace filmového rozboru.
Konzultace k fotoscénáři.